När du har en egen verksamhet spelar det stor roll vad människor tycker om det du gör. Att i viss mån anpassa dig efter andras åsikter gör att du kan skapa ett företag som har bättre chans att lyckas och slå sig fram i konkurrensen. Men hur får du egentligen reda på vad de tycker? Stämmer det som sägs i rykten och skvaller, eller vad tycker de flesta egentligen? Med en kundundersökning kan du få en bra bild av dina kunders åsikter.
När du har ett nytt företag
Som ny företagare kan det vara svårt att veta i vilken riktning du ska ta din verksamhet. En kundundersökning kan ge svaren, genom att du får reda på vad det är som når ut och tas emot på ett positivt sätt och vilka saker som inte fungerar lika bra. Har du ett startup-företag brukar det finnas utrymme för att ändra riktning, och ibland är det nödvändigt att göra det. Krisen i Ukraina och den inflation som nu är på väg har till exempel ändrat de ekonomiska förutsättningarna. Hur ska du då prioritera och vilka val ska du göra? Att använda en kundundersökning kan ge dig en vägledning om vilken väg du ska gå.
Ska du aldrig lyssna på skvaller?
Skvaller har faktiskt sina fördelar, även om det inte alltid är sant. Att fokusera på skvaller är kanske inte bland topp fem av tips till nya företagare, men finns det rykten och skvaller finns det också anledning att bry dig om det. Skvaller är ett sätt att få gratis reklam, eftersom ditt företag blir uppmärksammat. Tyvärr handlar det ofta om något negativt, så det kan vara viktigt att hålla koll på vad som sägs och handskas med det. Ibland är det bästa att inte reagera, men vid andra tillfällen kan det fungera bättre att visa att det bara handlar om falska rykten. Du behöver inte låta skvallret styra dig. En kundundersökning ger dig bättre underlag för din verksamhet i stort, men det kan vara bra att ha lite koll på det och veta vad som sägs om dig och din verksamhet.